شاید شما هم با من هم عقیده باشید که امروزه تاسیس باشگاه بدنسازی در میان این همه باشگاه و بازار شلوغ ورزش, پر استرس و اضطراب است. افراد زیادی در این شغل ورشکست شدند چون هم آموزش ندیده بودند و هم با اصول آشنا نبودند افراد زیادی هم هستند که قبلا باشگاه پر درآمدی داشتهاند ولی امروز خبری از آنها نیست چون باشگاه داران در ایران هنوز به روش سنتی افتتاح و اداره میشوند. افرادی که میخواهند باشگاهی تاسیس کنند باید بدانند این شغل اصولی دارد و بدون آن کار سخت یا غیر ممکن است. از بین هزاران مسئله مهم برای باشگاه داران نکاتی مهم برای تاسیس باشگاه بدنسازی مطرح نمودیم امیدوارم موثر باشد.
نکاتی مهم برای تاسیس باشگاه بدنسازی
-
خطر قسطی خریدن دستگاهها
وقتی شرکتهای فروشنده دستگاههای بدنسازی وسایل را با اقساط میفروشند سرمایه گذاران زیادی را تحریک میکنند تا راحتتر باشگاه باز کنند. چون اکثر افراد توان خرید نقدی و یکجا وسایل را ندارند. ولی چیزی که موسسین باشگاه درنظر نمیگیرند توان باز پرداخت اقساط و به قولی پاس کردن چکهای اقساط با توجه به درامد باشگاه است.
آنها قبل از خرید باشگاه دیگری را محاسبه مالی میکنند و درامد او را ملاک پرداخت اقساط باشگاه خود میکنند .که این اشتباه است مطمئنا باشگاه جدید تا مثل آن باشگاه به درامد برسد ممکن است ماهها و حتی سالها طول بکشد. پاس نشدن چکها مساوی است با اختلال مالی و حقوقی ورشکست سریع باشگاه. ما در دورههای آموزشی خانه بدنسازی ایران مفصل توضیح دادیم موسسین باید چطور شروع کنند.
-
کپی چرا متفاوت باشید
بعضی از موسسین باشگاه به محض افتتاح میخواهند کار و روش باشگاههای بزرگ و موفق منطقه خود را کپی کنند بدون آنکه دقت کنند یا بدانند آنها با چه ابزار ,سرمایه و اهدافی کار میکنند. این کپی کاری چشم بسته آنها را سر درگم میکند .هر کسی باید با توجه به توانایی خود و پتانسیل خود خلاء بازار خود را تشخیص دهد و سهم خود را از بازار را در اختیار بگیرد. کپی کردن روش کار دیگران در اکثر مواقع بی فایده است.
-
برنامه داشته باشید
باید برای روش کار خود برنامه داشته باشید. برنامه بد داشتن بهتر از بیبرنامه بودن است. شما باید بدانید دقیقا چه چیزی به مشتریان خود عرضه میکنید. باشگاه دار بودن شما مشخص است ولی این که با چه روش حساب شدهای میخواهید موفق شوید بسیار مهم است. الان دیگر دوره دهه 60 یا70 نیستیم. مردم بهترین را میخواهند پس برنامه مثل نقشه راه است.
-
تبلیغ وبازاریابی کنید
وقتی برنامه ریزی شما انجام شد وقت شروع تبلیغ است. تبلیغاتهای گران حتما درتوان شما نیست پس روی تبلیغاتی که درتوان شما است تمرکز کنید. مثال در شبکه های اجتماعی محلی و اینترنت تبلیغ کنید. راه اندازی صفحات مجازی و حتی یک حساب توییتر و خیلی ساده تر نصب برنامههای اجتماعی مثل تلگرام یا اینستاگرام به شما کمک فراوانی میکند. همیشه پیشرفت باشگاه خود و حتی پیشرفت ورزشکاران را با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارید. تعداد دنبال کننده زیاد مهم نیست، کیفیت محتوای شما مهم است.
-
افتتاح انفجاری
برای افتتاحیه بسیار پر سر صدا شروع کنید. مسئولین مهم را دعوت کنید آنها دوست دارند دیده شوند قبول میکنند فامیل دوستان و همسایگان را دعوت کنید. مفصل پذیرای کنید .شو کنید. سالن را تزیین کنید. افتتاحیه شما باید بمب خبری منطقه باشد.
-
مربی و کارمند خوب سرمایه ای طلایی
اولین روزهای شروع کار باشگاه خیلی مهم است، دقت کنید سرمایه زندگی شما هدر نرود . قبل از راهاندازی باشگاه کارمندان و مربیان خود را با دقت استخدام کنید. برای جذب و حفظ مشتریان در طول هفتههای قبل افتتاحیه مربیان و کارمندان شما باید در کارهای باشگاه متبحر شده باشند. این آینده شغلی آنها نیز میباشد و خدمت به مشتری همه چیز است. در دورههای مدیریت باشگاه توضیح میدهیم که 64 درصد مشتریانی که باشگاه شما را ترک میکنند دلیلش همین موضوع است و راهکارهای ارائه کردیم که در این نوشته نمی گنجد.
-
پیشنهاد ویژه بدهید
یک طرح با تخفیف یا طرح با جایزه و یا طرح بیش فروشی برای هفته یا ماه اول بسیاری از ورزشکاران منطقه و مردم محلی را انگیزه میدهد به سوی شما حرکت کنند.
-
بیشتر از باشگاه باشید
خدمات مشاوره و برنامه نویسی مکمل تغذیه و برنامه تمرین
بوفه باشگاه با لباس و تغذیه های مناسب با سلیقه ورزشکاران
چکاپ سلامت بدنی و تحلیل شرایط آمادگی بدن و درصد چربی و عضلات
سیستم بازاریابی هرمی معرفی دوستان
برگزاری رقابتهای داخلی
تعدادی از مواردی که میتوانید از آنها کسب درامد کنید و همزمان نقش امتیاز باشگاه شما را دارد.
-
هر باشگاهی قانون دارد
تنظیم قوانین و دستورالعمل باشگاه بسیاری از استرس شما پرسنل و ورزشکاران را کم میکند. مثل شرایط ثبت نام، محدودیت زمان بر روی دستگاه های هوازی و یا ممنوعیت تلفن همراه میتواند محیط تمرینی بدون استرس برای باشگاه بدون صرف هیچ هزینه اضافی بوجود آورد. قانون باشگاه همه را بدون دلخوری متعهد نگه میدارد این قوانین در اصل قرارداد بین شما و مشتری است .
-
خوب گوش دهید
به انتقادات ,پیشنهادات و گلایههای مشتری با دقت گوش دهید انها بدون هزینه ایراداتی که ممکن است درامد شما را کم کند میگویند و شما هم به کار خود اشراف بهتری پیدا میکنید. سالها پیش یک پیشنهاد نوجوانی 16ساله در باشگاه باعث شد یکی از بزرگترین مشکلات باشگاهم را بسیار ارزان حل کنم .
راهی ارتباطی مثل شماره همراه، ایمیل و یا سامانه نظر سنجی در باشگاه خود بگذارید تا آنها بازخورد خود را از باشگاه شما انعکاس دهند. بهترین مشتریان آنهایی هستند که انتقادهای زیاد و معقول میکنند. مطمئن باشید آنها شما را دوست دارند.
دکتر اصغر مرادی