استراتژیهایی برای مربیان بدنسازی
مربیان بدنسازی خصوصی اغلب باید از تاکتیکهای گوناگون، برای انگیزه دادن به مشتریان خود استفاده کنند. مربیان میتوانند از نتایج بدست آمده از برخی تحقیقات، که به بررسی دلایل مختلف، که چرا بزرگسالان برنامههای تمرینی خود را میپذیرند و به آنها ادامه میدهند، استفاده کنند. در این خصوص، مدل نظری انتقادی مورد استفاده قرار گرفته است، تا نشان دهد که چگونه افراد تغییراتی را در رفتار ورزشی خود ایجاد می کنند.
اگر چه هدف اصلی این مدل، بررسی و تغییر رفتارهای عادتی بود، اما تعداد زیادی از مطالعات انجام شده قبلی مربوط به این مدل، بیشتر بر فعالیتهای جسمانی تمرکز داشتهاند. این مقاله یک مدل نظری انتقادی و روشهای خاصی را که مربیان خصوصی میتوانند در این راستا به کار گیرند را معرفی کرده است.
توضیح مدل نظری انتقادی
مدل نظری انتقادی نشان میدهد که، مردم تغییر رفتار را در مراحل مختلف انجام میدهند و با کمک استراتژیهای مختلف (که قبلا به عنوان فرآیندها شناخته شدهاند) می توانند به مرحله دیگری بروند. دو جزء این مدل شامل مراحل مدل تغییر و فرآیندهای تغییر است.
مراحل تغییر مدل
تحقیقات نشان میدهد که، شروع یک برنامه تمرینی و پیوستن به آن، بیش از این است که «انجام آن» یا «انجام ندادن آن» را به دنبال داشته باشد. این تغییرات شامل مراحلی از جمله پیش اندیشی (بدون قصد تغییر)، تفکر (با توجه به تغییر)، آماده سازی (ایجاد تغییرات کوچک)، اقدام (فعالانه شروع به تغییر رفتار کردن) و نگهداری (حفظ تغییر برای ۶ ماه یا بیشتر) میباشد.
فرآیند تغییر
فرآیندها، فعالیت های مشترکی است که افراد در تلاش برای تغییر رفتار استفاده میکنند. مخصوصا، این فعالیتها برای کمک به افراد برای ورود از یک مرحله به مرحله بعدی یا برای جلوگیری از لغزش به مراحل قبلی استفاده میشود. اگر چه مشتریان در هر مرحله ممکن است ازهر فرآیندی بهره مند شوند، روشن است که باید برخی از فرآیندها، برای تغییر رفتار مورد استفاده قرار گیرند.
چگونه مربیان خصوصی میتوانند تغییر روند را اعمال کنند؟
اگر چه بعضی از متخصصان تناسب اندام، شاید به طور ناخودآگاه، تنها از تعداد محدودی فرآیند با مشتریان خود استفاده کنند، اما با شناخت روشهای بیشتر، راه های مختلفی برای اعمال هر فرآیند پیشرو خواهند داشت. در اینجا به ده فرآیند اشاره شده است که مربیان خصوصی می توانند از آنها استفاده کنند:
-
افزایش آگاهی
اطلاعات مربوط به ورزش، تناسب اندام و سلامتی را ارائه دهید (به عنوان مثال، جزواتی در مورد ورزش و یا مزایای آن).
- یادآوری های دورهای/ اطلاع رسانی از اصول تناسب اندام را فراموش نکنید. استراتژیهای پیروی از تمرین و نتایج بدست آمده از تحقیقات اخیر را نیز ارائه دهید.
- تحقیقات صورت گرفته و یا متون ورزشی، مانند مقالات و کتابها در دسترس مشتریان خود قرار دهید.
- به طور مرتب از مشتری خود درباره اصول تناسب اندام و دیگر اطلاعات مربوط به این زمینهها بپرسید تا نسبت به یادگیری آنها اطمینان حاصل کنید.
- مشتریان خود را نسبت به برنامههای آینده، مطلع کنید و یا ویدئوهایی از سخنرانان موفق، برای بهبود انگیزه مشتریان ارائه دهید.
-
آسودگی خیال
مشتریان را تشویق کنید تا تبعات منفی از عدم فعالیت خود (مانند سطح استرس بالا، اضافه وزن و ظاهر بد بدنی) را منعکس کنند.
به طور دورهای روزنامه، مجله و مقالات حرفهای که در مورد اثرات عدم فعالیتهای فیزیکی و تاثیرات ورزش بر آنها هستند را ارائه دهید.
-
ارزیابی محیط اطراف
این فرصت را در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا متوجه شوند که به چه اندازه فعالیتهای بدنی میتواند هم از لحاظ جسمی و هم اجتماعی بر روی آنها تاثیر مثبت بگذارد.
- به صورت دورهای در مورد اثرات فیزیکی تمرینات ورزشی، صحبت کنید.
- در مورد اینکه تا چه اندازه فعال بودن بر پویا بودن دیگران تاثیر میگذارد، بحث و گفتگو کنید (به عنوان مثال، چگونه والدین بر میزان فعالیت فرزندانشان تاثیر میگذارند).
-
خود ارزیابی
برای مشتریان فرصتی فراهم کنید تا مشخص کنند تا چه اندازه فعالیتهای بدنی از نظر روانی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
- در مورد چگونگی تاثیر ورزش بر اعتماد به نفس، خود باوری و حالت های احساسی صحبت کنید.
- مشتریان را تشویق کنید که یک مجله را با مطالبی که در مورد چگونگی تغییر زندگی آنها و شاید زندگی کسانی که در اطراف آن ها هستند، تهیه کنند.
-
آزادی اجتماعی
مشتریان را تشویق کنید تا علاوه بر جلسات تمرینی، در دیگر زمینهها نیز فعال شوند.
- از مشتریان در برنامه های سرگرم کننده مانند دو ۵ کیلومتر در همان محله، و یا دیگر مسابقات تناسب اندام دعوت کنید و آنها را تشویق کنید.
- در مورد چگونگی ترکیب فعالیتهای ورزشی یا فعالیتهای روزانه بحث و گفتگو کنید. (به عنوان مثال، در صورت امکان به جای آسانسور از پلهها استفاده کنید).
-
مبارزه با الگوهای رفتاری غلط
از رفتارهای جایگزین برای فعالیتهای غیر متحرک استفاده کنید.
- فعالیتهای جسمی را افزایش دهید، اگر نمیتوانید، تعداد روزهایی که ورزش میکنید را افزایش دهید.
- به جای تماشای تلویزیون، ورزش کنید.
-
کمک به روابط
به مشتریان خود، در زمانی، غیر از جلسات آموزشی خصوصی نیز کمک کنید.
- بازخورد منظم در برنامه تمرینی خارج از جلسات آموزش مشتریان خود، قرار دهید.
- مشتریان خود را تشویق کنید که یک شریک ورزشی پیدا کنند و در مورد مزیتهای داشتن آن تبادل نظر کنید.
-
تقویت مدیریت
یک سیستم پاداش منطقی ایجاد کنید.
- فواید عاطفی و جسمی فعالیتهای عادی را برجسته کنید.
- به افراد یک سیستم پاداش مناسب برای رسیدن به اهداف خاص خود را آموزش دهید (برای مثال، خودتان را به دیدن یک فیلم و یا خرید یک لباس به جای خوردن دسر دعوت کنید).
- یک سیستم پاداش بر اساس اهداف فردی ایجاد کنید و در پایان هر ماه همه مشتریان را به عنوان شرکت کننده در یک مکان مناسب دعوت کنید (و به آنها یک گواهینامه و یا یک بن خرید از یک فروشگاه کالای ورزشی محلی هدیه دهید)
-
آزادی عمل
به مشتریان چندین تکنیک تنظیم هدف آموزش دهید، تا بتوانند به عادات ورزشی خود کمک کنند.
- در تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به مشتریان خود کمک کنید.
- مشتریان خود را بر آن دارید که با استفاده از تکنیک های کوتاه مدت و بلند مدت که در مجلات و مقالات تناسب اندام وجود دارند، تمرین کنند.
-
کنترل محرک
محرکهای معنی دار و قابل توجه (به عنوان مثال، تابلو اعلانات، آگهیها، و پوسترها) ارائه دهید چرا که از این طریق، ممکن است همه مشتریان را تشویق کنید تا فعالیت فیزیکی بیشتری را انجام دهند.
- به طور استراتژیک، تابلوهای تبلیغاتی، پوسترها و آگهیهای تبلیغاتی در اطراف دستگاههای هوازی و فضاهای تمرین ایروبیک گروهی قرار دهید.
- به مشتریان پیشنهاد دهید که از این محرکها نیز در محیط خانه ی خود نیز استفاده کنند.
نتیجه گیری:
اگرچه بزرگسالان تمایل به استفاده از روشهای مختلف برای ایجاد تغییراتی در عادات تمرینی خود دارند، اما هیچ دستورالعمل کاملی در این راستا وجود ندارد. با این حال، ممکن است برخی از مشتریان نیاز به تغییر در رفتارهای تمرینی خود حس کنند، بنابراین مربی باید این فرآیندها را کاملا درک کند و آنها را در جلسات آموزشی و زندگی روزمره مشتریان خود اعمال کند. به دلیل دشواری تغییر رفتار، به نظر میرسد که راه موثر برای بهبود، پایبندی به ورزش است که از طریق معرفی انواع استراتژیها به مشتریان و بکارگیری آنها صورت میگیرد.
مشتریان مربیان خصوصی، تلاش میکنند تا انگیزه خود را برای داشتن هیکلی مناسب حفظ کنند. محققان چندین استراتژی را شناسایی کردهاند، که مردم میتوانند برای کمک به برنامههای تناسب اندام خود از آنها استفاده کنند. بنابراین، اگر این راهبردها را درک کنید و بدانید که چگونه آنها را در زندگی روزمره مشتریان خود قرار دهید، کارایی خود را به عنوان یک مربی خصوصی و حرفه ای تناسب اندام بهبود میبخشید.