ایجاد تعادل بین خواستهها و نیازهای مشتریان در بدنسازی
به عنوان یک مربی تناسب اندام، انواع مختلفی از نیازهای مشتریان در بدنسازی خواهیم داشت. بعضی از آنها تمایل دارند که چربیهای اضافه بدنشان را کاهش دهند، بعضیها میخواهند عملکردشان در ورزش بهتر شود و بعضیها میخواهند که انرژی بیشتری بدست آورند و … . از آنجایی که هر مشتری خواسته و تمایلی دارد، بسیار حیاتی است، آنچه که آنها نیاز دارند را مشخص کنید و نسبت به آن یک برنامه ورزشی ارائه دهید.
اگرچه که مشتریان فکر نمیکنند، آنها یک تمرین خاصی را نیاز دارند، شما باید نسبت به الگوهای حرکتی و حالت جسمانی بدن آنها بهترین گزینه را برای آنها تعیین کنید و این وظیفه ی ما به عنوان یک مربی خصوصی است که، مشخص کنیم، دقیقا چه تمرینی را آنها نیاز دارند و باید شفاف سازیهای لازم برای آنان نیز صورت بگیرد.
در صورت انجام ندادن وظایفمان چه میشود؟
اگر یک مربی خصوصی نتواند این وظایف خود را به خوبی انجام دهد و مشتریان حس کنند آن چیزی که آنها نیاز دارند را بدست نیاوردند، از حضور در کلاس ممانعت میکنند و هیچ هزینه ای را بابت آن پرداخت نمیکنند. به منظور اینکه مشتریان خود را خوشحال نگه دارید، مطمئن شوید که شغل خود را در بالاترین سطح کیفیتی انجام دادهاید. در زیر به ۳ نکته اشاره شده است که شما می توانید از آنها در جلسات تمرینی کلاس خود استفاده کنید:
-
دانش و داشتن اطلاعات کافی
مشتریان ممکن است که مزایای یک تمرین خاص را ندانند، مثلا دلیل اینکه چرا حالت جسمانی بدن مهم است، یا چرا ماهیچههای ضعیف به آنها در رسیدن اهدافشان کمک نمیکند. در این زمان است که شما وظیفه دارید به آنها توضیح دهید و یا حتی به آنها روش صحیح انجام آن را نشان دهید. به عنوان مثال، اگر یکی از مشتریان شما خواست که عضله سازی داشته باشد و اهمیت گرم کردن بدن به شکل صحیح را میدانست، شما باید بدن او را به بهترین حالت ممکن گرم کنید و سپس از او بخواهید که وزنه بزند.
در این زمان است که شما خواهید دید او به بهترین شکل میتواند، اسکوات و ددلیفت بزند و احساس راحتی کند و حتی میتواند وزنههای سنگین تری را نیز بزند. این مورد نشان میدهد که، هر چه زمان بیشتری صرف فعالیتها و تمرینات شکمی و حرکات لگن و باسن بکنید، بدنتان واکنشهای تغذیه ای بیشتری را نشان میدهد، که این عمل، رسیدن به هدف را تسهیل میبخشد.
-
جلسات تمرینی خود را به دو قسمت تقسیم کنید.
این مورد، چیزی است که ما در اکثر تمرینات از آن استفاده میکنم، مخصوصا برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مفید خواهد بود، زیرا حداقل صدمات جسمانی به آنها وارد میشود. اکثر مشتریان تمرینات با شدت کمتری را انجام میدهند. اما اگرچه که تمرینات را به شکل صحیح انجام میدهند، با این حال کمکی به رسیدن هدفشان نمیکند.
به این دلایل است که ما در جلسه اول، تکنیکها و روش هایی که قرار است بکار گیریم، را شفاف سازی میکنیم و نوع حرکات صحیح ماهیچهها و حرکات اصلاحی برای از بین بردن درد را توضیح میدهیم، سپس ۲۵ الی ۳۰ دقیقه را به تمرینات و حرکات صحیح با شدت مناسب اختصاص میدهیم. نتایج بدست آمده از این نوع تمرینات، صرف انرژی بسیار و خستگی مفرط فرد میباشد. قسمت اول جلسات تمرینی به نیازهای مشتریان و قسمت دوم آن به خواستههای آنان اختصاص دارد.
-
به مشتریان خود تکالیفی بدهید.
این گزینه معمولا آخرین پیشنهاد ما خواهد بود، اما برای برخی از مشتریان که فقط قادر به انجام تمرینات ۳۰ دقیقه ای هستند، تنها روش عضله سازی میباشد. در اینجاست که شما می توانید برای مشتریان خود، نوعی تمرینات کششی، تکنیکها و روشهای حرکتی برای کمک به اصلاح حالت بدنی آنها، اختصاص دهید و در عین حال میتوانید زمان بیشتری را برای رسیدن به اهداف ترکیبی در جلسات تمرینات خصوصی، اختصاص دهید. این فاکتور برای افرادی که تمایل به انجام ورزش در خارج از باشگاه را دارند، بسیار کارآمد خواهد بود، اما برای تمامی افراد نتایج مثبتی نخواهد داشت.
برآورده ساختن خواستهها و نیازهای مشتریان، هنر مربی است و مستلزم زمان و تجربههای بسیاری است. نهایت تلاش خود را بکار گیرید، چرا که نتایج ایده آلی به همراه خواهد داشت.
نتیجه گیری:نیازهای مشتریان در بدنسازی
به عنوان مربی تناسب اندام باید نیازهای مختلف مشتریان را بشناسید و برنامهای متناسب با آنها طراحی کنید. داشتن دانش کافی، تقسیم جلسات تمرینی به دو بخش برای نیازها و خواستهها، و دادن تکالیف تمرینی به مشتریان میتواند به بهبود عملکرد آنها کمک کند. برآورده کردن خواستههای مشتریان نیازمند زمان و تجربه است و نتایج مثبتی به همراه دارد.